06/07/2015

Masaż leczniczy

Swoją pracę opieram na zaawansowanych metodach leczenia manualnego – masażu tkanek głębokich oraz terapii tkanek miękkich, a także masażu klasycznego oraz reedukacji posturalnej i ruchowej. Masaż leczniczy często kojarzy się z bólem i silną pracą na mięśniach. W rzeczywistości najważniejsza jest precyzja ruchów i odpowiednio dobrana siła nacisku, co zapobiega obronnemu napięciu mięśni i sprawia, że masaż jest głęboki ale rzadko bolesny.

Charakterytyka masażu leczniczego:

  • techniki wykorzystywane w każdym zabiegu dobierane są indywidualnie – w zależności od stanu napięcia tkanek, przyczyny dolegliwości, aktualnego stanu klienta, adaptacji tkanek oraz wcześniej ustalonego celu zabiegu
  • podstawowym celem nie jest przyjemność lecz zmiana struktury i ruchomości tkanek
  • tempo wykonania większości technik jest powolne
  • precyzja ruchów i powolne tempo wykonania. co daje czas na fizjologiczną odpowiedź tkanki i jej przystosowanie do nowych warunków
  • do głównej części zabiegu nie stosuje się środka poślizgowego (ewentualnie znikomą ilość), co umożliwia lepszą palpację tkanek
  • zabieg najczęściej jest przyjemnie odczuwany przez klienta

Wersja dłuższa masażu (75 min.) oraz seria – pakiet zabiegów

Szczególnie polecane dla tych z Państwa, którym zależy na długotrwałych efektach i jakościowej zmianie w odczuwaniu własnego ciała, sposobie poruszania się i trzymania postawy. Oprócz technik masażu głębokiego oraz terapii tkanek miękkich (rozluźnianie mięśniowo – powięziowe, techniki energizacji mięśni, techniki rozluźniania pozycyjnego), które są podstawą krótszej wersji (55 min.) masażu, w wersji dłuższej wykorzystuję:

  • diagnostykę funkcjonalną – ocena wizualna, ocena sekwencji ruchu, palpacja (wyczuwanie) napięć tkankowych, testy prowokacyjne, testy długości mięśni i ruchomości stawów, „czytanie ciała”
  • ćwiczenia zapewniające reedukację wzorców ruchowych
  • instruktaż ćwiczeń polecanych do wykonywania w domu, podtrzymujących efekty terapii

Korzyści:

  • likwidacja lub zmniejszenie chronicznego bólu
  • przyjemne rozluźnienie ciała
  • poprawa postawy
  • odbudowanie płynności ruchu
  • znormalizowanie napięć mięśniowo-powięziowych
  • poprawa krążenia
  • trwałość efektów

Różnice między masażem klasycznym a masażem leczniczym – opartym głównie na technikach masażu tkanek głębokich:

Masaż klasyczny Masaż leczniczy
bierna postawa klienta współdziałanie między klientem a terapeutą
(klient uczestniczy aktywnie w poszczególnych technikach)
wpływa na układ mięśniowy, nerwowy, krążenia działa na powięzie (tkankę łączną), która wpływa na resztę układów organizmu
celem jest relaksacja bądź leczenie objawów celem jest odnalezienie przyczyny, nastawiony na rozwiązanie problemu
najczęściej jedna lub dwie pozycje w trakcie masażu pozycje ułożeniowe dobrane tak, aby jak najefektywniej
znormalizować napięcie danego obszaru
krótkotrwały efekt, niekończący się proces efekt długoterminowy

Masaż leczniczy polecany jest przede wszystkim w takich dolegliwościach jak:

  • przewlekłe bóle
  • sztywność i przeciążenia tkanek
  • wady postawy
  • zmniejszona ruchomość stawów
  • neuralgie – przeczulica, mrowienia, drętwienia
  • bóle głowy
  • zaburzenia równowagi
  • zespoły bólowe kręgosłupa, rwa kulszowa, rwa barkowa
  • nadmierny stres

 

Przeciwwskazania do masażu:

  • podwyższona temperatura
  • ostre stany zapalne
  • nieustabilizowane nadciśnienie
  • choroby zakaźne
  • choroby nowotworowe
  • niewyrównane wady serca
  • zaawansowana miażdżyca
  • stany zakrzepowe tętnic (zakrzepica, świeże stany pourazowe i pooperacyjne)
  • przerwanie ciągłości skóry
  • zaawanowana osteoporoza
  • choroby układu nerwowego (epilepsja, stwardnienie rozsiane) – wymagają konsultacji lekarskiej
  • ciąża (pierwszy trymestr i ostatni miesiąc)

Jak przygotować się do masażu

  1. Ubierz wygodną bieliznę, w której czujesz się komfortowo.
  2. Przed zabiegiem zdejmij zegarek, biżuterię itd.
  3. Nie jedz posiłku przynajmniej godzinę przed masażem.
  4. Przyjdź 10 min. wcześniej, zrelaksuj się i pozytywnie się nastaw.
  5. Wyłącz telefon – pozwól sobie na chwilę dla siebie.