27/10/2020

Trening personalny

Trening funkcjonalny

(on-line 20 zł taniej! sprawdź cennik)

Trening funkcjonalny to jedna z form treningu personalnego. Jest to metoda pracy z ciałem poprzez ruch, która swoje korzenie ma w przygotowaniu motorycznym i treningu sportowym. Definiuje się go jako „system ćwiczeń wielopłaszczyznowych nakierowany na osiągnięcie celu, w jakim został zaprojektowany”. Opiera się na pracy nad funkcją – jej poprawie i rozwoju lub odtworzeniu w przypadku braku. Sprawdzi się zarówno w przygotowaniu sportowca jako trening ogólnorozwojowy wspierający osiągnięcia w danej dyscyplinie, jak i w przypadku rehabilitacji po kontuzji, kiedy w wyniku unieruchomienia utracona została funkcja danej części ciała.

Ideą treningu funkcjonalnego jest nastawienie na wykształcenie ruchu, a nie pojedynczego mięśnia. Na nic zda się przyrost siły i masy mięśniowej w ruchu izolowanym, jeśli ruch wykonywany przez ten mięsień nie będzie zintegrowany w łańcuchu kinetycznym. W treningu funkcjonalnym trenuje się w celu osiągnięcia konkretnego celu (sportowego lub w życiu codziennym). Podczas ćwiczeń nad wielopłaszczyznowym ruchem treningowi poddaje się także mięśnie, a zdrowa i wysportowana sylwetka jest tego pozytywnym skutkiem. Trening funkcjonalny nie wymaga drogiego i wyspecjalizowanego sprzętu, więc można go wykonać w każdych warunkach.

Jak wygląda pierwsze spotkanie i treningi?

Pierwsze spotkanie to przeprowadzenie wywiadu z Klientem. Informacje o ewentualnych przeciwwskazaniach do treningu, ocena aktualnego stanu zdrowia (kontuzje, choroby) oraz opis doświadczeń z innymi trenerami będą cenną wskazówką dla trenera do zaproponowania adekwatnego planu treningowego.

  • określenie celu treningu – cel wyznacza Klient, a my staramy się go pomóc  zrealizować
  • zmierzenie obwodów Klienta, jeśli celem będzie zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli taka czynność będzie zbyt krępująca to pokażemy sposób zrobienia tego samodzielnie w domu
  • przedstawienie, jak będzie wyglądać poszczególna jednostka treningowa (rozgrzewka, część główna obejmująca ćwiczenia wielostawowe, część końcowa)
  • na koniec opracowanie planu treningowego. Plan treningowy będzie przygotowany po pierwszym treningu, po ocenie aktualnego poziomu wytrenowania, możliwości i ograniczeń Klienta.

Trening zdrowotny

w przygotowaniu